Teleobiektywy o charakterystycznej budowie, które w swoim układzie optycznym zamiast klasycznego układu soczewkowego wykorzystują lustro paraboliczne, podobnie jak teleskopy zwierciadlane. Obiektywy te posiadają oczywiście zespół soczewek, jednak jest ich zdecydowanie mniej, a dominantą układu jest zwierciadło.

obiektywy-lustrzane-mariusz-jedraszczyk--2

To właśnie jego zastosowanie decyduje o specyficznym bokehu obiektywów lustrzanych. Wewnętrzna budowa warunkuje również zewnętrzny wygląd – krótszy tubus o większej średnicy (generalnie bardziej wyrównane proporcje pomiędzy długością a średnicą). Cechą charakterystyczna obiektywów lustrzanych jest stałe światło (obiektywy nie posiadają listków przysłony a jej ekwiwalent uwarunkowany jest konstrukcją obiektywu.). W zależności od producenta oraz ogniskowej obiektywu można m.in. spotkać takie wartości jak: 4.5, 5.6, 6.3, 8.0 a także 10 i 11- natknąłem się kiedyś na artykuł, gdzie testowano obiektywy lustrzane produkcji ZSRR i ich rzeczywista jasność była jeszcze gorsza niż deklarowana.

obiektywy-lustrzane-mariusz-jedraszczyk--5

Obiektywy o równoważniku światła dla przysłony f 5.6 miały jasność zbliżoną do 8 a obiektywy f 8 zbliżoną dla wartości 10, obiektywy f 10 osiągały wartość równą dla niemalże f 12, więc jeśli wierzyć tym szacunkom, są one jeszcze ciemniejsze, niż by wynikało z parametrów technicznych. W tej grupie szkieł nie ma obiektywów zmiennoogniskowych, wszystkie dostępne na rynku są modelami stało ogniskowymi, a większość z nich posiada manualne ustawianie ostrości. Poniżej przedstawiam wykaz znanych mi obiektywów lustrzanych.

  • Rubinar 300 mm f 4.5
  • Rubinar 500 mm f 6.3 lub f 8.0, w zależności od modelu
  • Rubinar 1000 mm f 10
  • MTO-11CA 1000 mm f 10
  • MTO MC 3M-5CA 500 mm f 8.0
  • Nikon Refrex – Nikkor 2000 mm f 11
  • Sony AF Refleks 500 mm f8.0 – na uwagę zasługuje zastosowanie AF w tym obiektywie
  • Falcon 500 mm f 6.3
  • Falcon 800 mm f 8.0

Ze względu na swoją budowę oraz możliwość znacznego przybliżenia fotografowanego obiektu, szczególnie przy zastosowaniu telekonwertera x 2, jest to sprzęt często wykorzystywany w astrofotografii. Warto jednak podkreślić, że pomimo tego, że są to obiektywy stałoogniskowe o stałym świetle, nie są one rewelacyjnie ostre, często nawet ostre pod względem właściwości optycznych oraz jakości obrazu nie dorównują klasycznym obiektywom soczewkowym.

Ponadto, lustro jest podatne na zmiany temperatur w wyniku czego „pracuje” co przekład się na jakość zdjęć. Innymi słowy – robiąc zdjęcie przy takich samych warunkach oświetleniowych oraz takich samych parametrach ustawionych w aparacie, ale przy znacznie różniących się temperaturach, możemy uzyskać zdjęcia różniące się jakością. Zaletami obiektywów lustrzanych jest niższa cena oraz gabaryty w stosunku do klasycznych obiektywów soczewkowych.

obiektywy-lustrzane-mariusz-jedraszczyk--8

Subiektywnym zdaniem na podstawie zaobserwowanych zdjęć wykonywanych obiektywami lustrzanymi publikowanymi na różnorodnych forach fotograficznych, generalizując i pomijając jednostki, do grona świadomych użytkowników tych obiektywów można zaliczyć pasjonatów astrofotografii, albo bokehu. Zaliczam się do drugiej grupy, w tym przypadku jednak specyficzny bokeh ma chyba tyle samo zwolenników co przeciwników.

Najlepsze efekty (czyt. najbardziej wyrazisty bokeh) uzyskuje się wykonując zdjęcie, gdzie za lub przed płaszczyzną ostrości występują liczne intensywne bliki na kontrastowym tle (np. pojedyncze oświetlone liście na tle ciemnych nieoświetlonych, czy refleksy świetlne na grzbietach fal na tle ciemnej płaszczyzny wody). Wykonując fotografię, najlepiej w polu widzenia obiektywu objąć znaczny fragment obszaru od tego położonego stosunkowo blisko aparatu do jak najbardziej oddalonego (im więcej przestrzeni znajdującej się w polu poza głębią ostrości tym większa szansa na uzyskanie charakterystycznych obwarzanków).

obiektywy-lustrzane-mariusz-jedraszczyk--1

Niekiedy, fotografując ten sam motyw przy tym samym świetle z pozycji siedzącej i leżącej uzyskuje ię diametralnie różny efekt. Fotografując płaskie motywy, w mało kontrastowym świetle, z małym polem poza GO trudno będzie nam uzyskać te specyficzne krążki. Jeśli ktoś nie próbował, a lubi eksperymentować bardzo polecam. Najtańszy używany obiektyw lustrzany można już znaleźć na aukcjach za kwotę 250-300 zł, a jeśli trochę z nim się poobcuje, wyczuje w jakim świetle robić, na jakim tle i co robić, to często można uzyskać ciekawe, inne efekty, nie do uzyskania za pomocą obiektywów soczewkowych.