Jako amator chciałbym podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z wykonywaniem zdjęć nocą, które poniżej zaprezentuję. Miejsce i pomysł to podstawa – niektórzy powiedzą, że to żadna sztuka umieścić aparat na statywie, ustawić długi czas naświetlania i wykonać kilka zdjęć. W rzeczywistości przedstawia się to zupełnie inaczej.

Dołączone przeze zdjęcia były robione na trasie E17. Jest to bardzo ruchliwa droga, biegnąca aż do granicy z Ukrainą.

Zdjęcia, które przedstawiam w tym artykule nie zostały poddane jakiejkolwiek obróbce w programie typu Photoshop czy Light Room. Efekt widoczny na zdjęciu osiągnąłem jedynie za sprawą aparatu i jego poszczególnych ustawień.

nocne-kadry-2

BALANS BIELI

Bardzo ważną rzeczą w zdjęciach nocnych jest balans bieli WB. Odkryłem to całkiem niedawno, wcześniej WB ustawiony był automatycznie i zdjęcia mnie nie zadowalały. Dopiero, gdy zacząłem bawić się temperaturą barwową (K) to efekty były zaskakujące. W zdjęciach nocnych operujemy temp. w zakresie 2700K (im mniej kelwinów tym zdjęcie będzie bardziej niebieskie) do 3200K (wraz ze wzrostem temperatury barwowej kadr będzie bardziej czerwony). Ustawienie temperatury barwowej zależy od nas, bo sami najlepiej wiemy jaki efekt chcemy uzyskać.

ISO

Jeżeli chodzi o czułość to jest to kwestia dyskusyjna, ale osobiście polecam niskie czułości (100-200 ISO), ponieważ w nocnych kadrach wychodzą wysokie szumy, szczególnie monochromatyczne. Wymagają one obróbki w celu pozbycia się ich, a nie jest to sprawa łatwa (wymaga już nieco zaawansowanej wiedzy obsługi PhotoShopa).

W załączonych zdjęciach ISO wynosi 800, dlatego że chciałem uzyskać efekt jasnej nawierzchni drogi, bez użycia dodatkowych lamp doświetlających.

nocne-kadry-3

Dobrze, a co z pozostałym zakresem ISO?

Jeżeli jest bardzo ciemno i chcemy naświetlać matrycę krótko to wspomagamy się wyższym ISO i odwrotnie małe ISO dłuższy czas naświetlania. Tylko pamiętajcie, że wraz ze wzrostem ISO rosną szumy i spada ostrość szczegółów kadru czyli te wszystkie składowe trzeba wypośrodkować, żeby uzyskać najlepszy możliwy kadr.

PRZYSŁONA

Polecam robienie nocnych zdjęć za pomocą dużych przysłon czyli 2, 8 3 ,5 4 5 max. do 6, ponieważ dalej otwierając przysłonę będzie widoczny efekty tzw. gwiazdki (światła latarni, światła samochodów itp.)

CZAS NAŚWIETLANIA

Jeśli chodzi o czas naświetlania do panuje tutaj olbrzymia dowolność w zależności od tego, co chcemy uzyskać. Od 1 sek. nawet do 5 godzin.

Krótkie czasy w przypadku zdjęć nocnych pozwolą uzyskać nam więcej jasnych szczegółów na zdjęciu (zdjęcia architektury o zmierzchu), natomiast parogodzinne czasy otwarcia migawki pozwolą nam zrobić zdjęcie np. gwiazd, wtedy powstają tzw. smugi gwiezdne.

nocne-kadry-4

Są to może i oczywiste informacje, ale często o nich zapominamy. Często działamy rutynowo, w myśl – statyw , długi czas naświetlania i już.

Co ważne, należy pamiętać o tym, że kiedy robimy zdjęcia aparatem na statywie to koniecznie wyłączmy stabilizację obrazu. Jest to ważne, dlatego że stabilizacja obrazu próbuje na siłę stabilizować aparat przez co sama wprowadza drgania przez swoją pracę.

Dołączone zdjęcia do artykułu (kolejno):

zdjęcie 1 (okładka):

  • ogniskowa f/4,8
  • ISO :800
  • WB: 3200K
  • czas naświetlania: 10s

zdjęcia 2 i 3:

  • ogniskowa: f/4,8
  • ISO: 800
  • WB: 3200K
  • czas: 10s

zdjęcie 4:

  • ogniskowa: f/7,1
  • ISO 800
  • WB:3200K
  • czas: 20s